19.2.09

Cerite bahasa Loghat Perak.

Asalamualaikum. Bahasa Loghat Perak, mengikut kata Orang2 lama(veteran) sebutan nye mengikut aliran Sungai.Raja2 dahulu menggunakan Sungai sebagai jalan altenatif untuk bergerak kesana sini,Pada masa tu jalan darat di penuhi dengan hutan belukar dan merbahaya dengan binatang buas.Dahulu banyak rumah2 di tepi tebing sungai, ini memudahkan Raja2 dahulu melawat kampung -kampung dan beramah mesra dengan penduduk kampung.Dari hulu sungai Perak hingga ke kelo(hilir) bahasanya berubah -ubah.Di Grik contoh bahasa nye sudah bercampur sikit dengan loghat utara sebelah Siam Selatan(Pattani).DiKuala Kangsar dah jadi pekat sedikit bahasa nye.Manong jadi bertambah pekat lagi Contohnye sebut Sungei bahasa Kuale ,kat Manong dah jadi Sunga,Kalau Sayong sebut Gule,Manong sebut gulaa.Tiba Kg,Bota Parit dah jadi lain contohnye ate mengapair, cakap Sayong ate mengape.Begitu lah seterusnye sehingga ke Teluk Intan.Teluk Intan dah campor bahase Jawa sikit,sebab majoriti banyak keturunan Jawa... Apa-apa pun Bahasa melambangkan Bangsa......

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam..

Terima kasih paksu kerana sudi menjeguk kat blog awok..hahaha..InsyaAllah, awok akan menjadi seorang yg dapat membantu dan menaburkan jasa untuk anak bangsa, agama dan negara yang tercinta..

Kalo ada umur, awok ganti imam kholin @ apok awok jadi imam di mesjid sayong tue..Doa2 lar awok sentiasa di tunjukkan jalan yg lurus oleh yg maha kuasa..